Electric (Go Back To The Zoo) - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Anne Helvoort - WaarBenJij.nu Electric (Go Back To The Zoo) - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Anne Helvoort - WaarBenJij.nu

Electric (Go Back To The Zoo)

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

29 April 2014 | Gambia, Kololi

Hallo hallo!

En weer een weekje is voorbij in het zonnige Gambia. Met de hoeveelheid zon die ze hier hebben, kan heel Nederland voorzien worden van elektriciteit, maar helaas kunnen zij zichzelf hier niet eens mee voorzien… Het is meer een uitzondering dan gewoonte dat we stroom hebben op een doordeweekse dag om aan je opdracht te werken. Gelukkig heeft iedereen hier generatoren dus kunnen we zo nu en dan toch nog ons werk doen. Het komt dus geregeld voor dat je aan het uit eten bent en dan is het dag stroom, hallo herrie (voor de noobs onder ons, de generator produceert een hoge hoeveelheid decibellen… haha) Nu kan de dag ook niet meer stuk, want zojuist is bekend geworden dat de leverancier van de brandstof niet meer betaald wordt door de regering dus de stop gaat er op.... naja, so be it. Worden we goed geconfronteerd met hoe het ook kan zijn in sommige landen.
Gisteren waren we lekker vis aan het grillen op het strand en hoppa daar ging het licht weer… Gelukkig het ideale moment om daarna de prachtige sterrenhemel te bekijken met het geluid van de zee op de achtergrond en lieve mensen om me heen.

Afgelopen week was het doordeweeks een normale week. Kennis gemaakt met mijn stagebegeleidster en wat gewerkt aan verschillende zaken. Om jullie natuurlijk ook wat informatie te verschaffen over mijn opdracht zal ik de volgende paragraaf hier aan wijden. Ben je niet geïnteresseerd kun je deze gewoon even overslaan, want daarna komt afgelopen weekend aan bod, wat natuurlijk veel interessanter is;). Toch zitten er wel een paar leuke Gambiaanse feitjes tussen (hint).

Nou mijn opdracht hier is om een Sandwich spread te ontwikkelen. Je weet wel dat “gezonde” broodbeleg wat je lekker op je brood (wat hier overigens niet al te smakelijk is) kan smeren, met verschillende groenten er in. Ik ga proberen om dus een kopie te maken van de Heinz Sandwich Spread. Dit is natuurlijk onmogelijk, maar hé we zijn in Gambia en daar is het allemaal wel prima. De komkommers welke we bij Tielemans uit sorteren, omdat de Nederlander ze niet mooi vindt, worden hier gewoon verkocht en worden vaak nog als lekkerder ervaren. Alles is mogelijk hier.
Maar nu denk je zeker, ja wat is daar nou weer moeilijk aan!? Gewoon wat saus met groente mixen en voilà. Maar dan kom je van een koude kermis thuis. Ik zal moeten kijken welke soort ingrediënten gebruikt moeten worden, wat de verhouding hiervan is en hoe het geproduceerd moet worden. De middelen welke we allemaal in Nederland hebben, hebben ze hier nog niet, dus dat is ook nog een hele uitdaging. Daarnaast kun je op de ingrediënten declaratie van de Heinz Sandwich Spread niet zien wat voor soorten producten ze gebruiken. Er staat dan op plantaardige olie, maar dat zijn er wel een stuk of 30. Gelukkig heb ik met een of ander lul verhaal gemaild naar Heinz en weet ik inmiddels wel welke dit is. Al met al zijn er genoeg uitdagingen in deze opdracht!

Voor de gene die mijn vorige stukje hebben geskipt kun je hier verder gaan:
Afgelopen weekend was weer een heerlijk typisch vakantie weekend. Vrijdag helaas beetje ziekjes op bed gelegen in de avond. Maar zaterdag een heerlijke stranddag gehad. In de avond hadden Pippa en Tom een andere student hier ontmoet en zijn we met zijn alle wezen uit eten en stappen. Zondag was hier Koningsdag voor de Nederlanders. Ze hadden een vrijmarkt georganiseerd met allemaal spelletjes. Vanuit hier stonden we ook op de markt om producten te verkopen en hielpen we mee met de spelletjes. Het was erg leuk om met allemaal Nederlanders te zien en de verhalen van medestudenten te horen. De kinderen van de Nederlanders die hier wonen konden allemaal spelletjes doen en al gauw kwamen ook veel Gambiaanse kinderen mee doen! De zondag weer lekker afgesloten met een dinertje (voor 1 euro).

Gisteren begon de werkweek weer, maar hebben we in de avond de vakantie feeling weer opgepakt. Wat heerlijk is het toch dat we hier een strand in de buurt te hebben om je toch even van je stageplek af te sluiten. Lekker op tijd naar het strand om nog even van de zon te genieten en daarna lekker vis van de grill eten. En de vis is hier natuurlijk super super vers.

Vandaag zijn we begonnen met wat voorbereidingen voor labor day. Donderdag is het dag van de arbeid en gaan we met alle vrouwen van de fabriek een dagje weg. Er is een boot gehuurd en wij zorgen deels voor de catering. We gaan een stukje varen, door de mangrove (zin in!) en daarna lekker rusten op de boot. Toen we dit vertelde aan de dames, ontstond er even een culture shock voor ze. Zij vinden het leuk om te feesten op een boot met veel muziek, maar donderdag komt er geen radio op het dek. Ben benieuwd hoe ze zich donderdag gaan gedragen dan.

Dit was het weer voor nu mensen. Ik zal er wat foto’s op zetten voor jullie. Dit is tot nu toe alleen van het strand, maar ik zal snel zorgen voor wat indrukken van het echte Afrika.

Groetjes en tot typend,
Anne

  • 01 Mei 2014 - 08:21

    Djinder!:

    Hooi Anne. Ik ben de eerste die dit keer reageert! Ik heb wel alles gelezen hoor. Ook de alinea over je opdracht.
    Fijn om te lezen dat je het ondanks het stroomuitval toch naar je zin lijkt te hebben!
    Ik moest van Peter (mijn made-coach) vragen hoe dat het gaat met de Gambiaanse casanova's?!
    Voel je je verder veilig? Ik hoop het wel.
    Het is erg leuk om je blogs te lezen. Het doet me denken aan een tv serie. Ik verheug me op de volgende episode en de foto's van het echte Afrika.

    Veeeeeeeeeel plezier en succes nog!!

    Groeten uit Brabant!


  • 03 Mei 2014 - 14:41

    Marjo:

    hoi Anne, leuk om te lezen wat je zoal meemaakt in het verre Africa. Kijk er steeds naaruit om wat te lezen van jou. De warmte , ben je daar al wat aan gewent? het is toch een hele overgang van ons koude landje
    naar temperaturen tot ver over de 30-40 graden. Ik vond het leuk om wat foto-s te zien, volgende keer weer nieuwe? kijk er naar uit. Volgende keer schrijf ik weer een stukje. Heel veel succes met alles gewenst en kusje van mij mama

  • 07 Mei 2014 - 14:58

    Rian:

    Hee meissie...het gaat je gelukkig nog steeds goed! Geniet. Enjoy! Tweede week herfstvakantie is herfstachtig... koud nu hier.. en NAT!!

    Veel pleXier !!

  • 07 Mei 2014 - 15:01

    Rian:

    PRACHTIGE FOTO'S!!!!!!!!!!!!! Ben jij echt aan het werk daar...of uh een beetje vakantie erbij..

  • 10 Mei 2014 - 13:34

    Erik Janssen:

    We zitten vol spanning te wachten op het volgende verhaal! Tijd voor een update!!

    Groetjes uit Veghel.

  • 10 Mei 2014 - 16:47

    Hannie En Jos Kuijpers, Erp:

    Hoi Anne,
    Wat leuk om te lezen hoe het daar is. Wat een apart land, maar echt heel mooi met die palmbomen en dat prachtige strand. Geniet er maar van, ook al moet je toch ook wel werken.
    We zijn net naar de kerk geweest voor de bruiloft van Anke en Rien. Ze zagen er echt heel mooi uit. Vanavond naar het feest, ja dat mis je natuurlijk wel. Dat zijn dan toch de minder leuke dingen! We gaan je verhalen zeker volgen en veel succes met je sandwich spread, komt goed.
    Groetjes vanuit het regenachtige Erp.

  • 11 Mei 2014 - 14:09

    Agnes:

    Hoi Anne,
    Leuk zo'n verslag blijven we hier in dit kikkerlandje ook op de hoogte vanwat je allemaal voor leuke dingen doet. Fijn dat je het strand in je buurt hebt, kun je op de Neerbroek niet zeggen! Ik ga morgen met opa en oma naar Lourdes voor 6 dagen, daar is het weer beter als hier maar echt geen 40C wat ik ook niet zou willen. Wens je veel succes tot de volgende keer. Groeten Toon- Agnes en ook van Twan die nu thuis is.

  • 11 Mei 2014 - 16:49

    Anita:

    Hoi Anne,
    Leuk om je verhaal te lezen en fijn om te merken dat je het goed naar je zin hebt.
    Succes met je opdracht en veel plezier.
    Groeten van ons allen. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ja hoor, ook ik ga een groots avontuur tegemoet;) Gambia it is!

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 16182

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 25 Juli 2014

Internship @ Gambia

Landen bezocht: