The Final Countdown (Europe) - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Anne Helvoort - WaarBenJij.nu The Final Countdown (Europe) - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Anne Helvoort - WaarBenJij.nu

The Final Countdown (Europe)

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

07 Juli 2014 | Gambia, Kololi

Ja ja, raar maar waar. Over 1 weekje ben ik alweer aan het werk in Nederland en is ons oranje (hopelijk) wereldkampioen!.....

De laatste week is aangebroken in The Gambia. Het is zo onwerkelijk dat deze mooie drie maanden alweer zijn einde naderen. 3 maanden geleden dacht ik nog, pfoe dat duurt nog wel even, maar nu denk ik, hoe kan dit zo snel zijn gegaan!? Het betekend natuurlijk niks positiever dan dat ik het hier super heb gevonden, want time flies when you're having fun! Niets is minder waar;) Jullie hebben al mijn avonturen hier in Gambia (natuurlijk) gelezen dus kunnen het waarschijnlijk ook beamen.

Voor de laatste keer vanuit Gambia zal ik hier een blogje typen. Ditmaal zal het wat gaan over mijn uitgevoerde opdracht, omdat daar geregeld vragen over komen en over de laatste loodjes en activiteiten.

Allereerst wil ik iedereen weer bedanken voor de lieve, leuke en fijne reacties op mijn blog. Het doet me zo goed om de berichten te lezen en te weten dat jullie geïnteresseerd zijn in deze verhalen. Bedankt daarvoor!

Zoals jullie weten was mijn opdracht hier om een Sandwich spread te gaan ontwikkelen. Op dit moment heb ik het product vorige week laten proeven in een supermarkt en waren de mensen erg positief! Ik had twee verschillende versies. Het verschil was de zuurheid van het product. Gambianen houden van wat zoeter en minder zuur dan de toeristen hier (meestal Nederlanders of Engelsen). Uiteindelijk zal er dus één versie ontstaan die best of both heeft.
In de laatste week zal ik dus voornamelijk nog moeten zorgen dat het product straks geproduceerd kan worden als ik weg ben. De laatste loodjes dus.

Alhoewel ik nu vaak wat langere dagen maak, zo voor het einde, is het niet zo dat ik niks te doen heb hier. Het voornaamste wat ik nu doe is souvenirs kopen. Regelmatig even naar de Serrekunda Market, wat op zich al een super uitje is (de weg er naar toe, de drukte, de mensen), om nog wat leuke dingen te kopen.
Wat nog rest is hopelijk nog een bezoekje aan de craft market, om nog een leuk, live voor jou, geweven tasje te kopen. Een bezoek aan de hoofdstad en hopelijk nog een keer naar het monkeypark. Het schijnt dat de apen tijdens het regenseizoen weg gaan, hopelijk zijn we niet te laat.

Over het weer betreft. Het is hier niet meer uit te houden. Door de hoge luchtvochtigheid is er soms een gevoelstemperatuur van 49 (!) graden. Op het moment dat ik dit blog aan het typen ben, niks anders doe dan mijn handen bewegen, voel je de zweet zo over je hoofd lopen. (Nee, ik schaam me niet op dit te vermelden, haha) In dat opzicht ben ik blij dat ik straks terug kom in Nederland, waar het nu heerlijk zomers weer is/wordt.

Net als het einde aan mijn leuke tijd hier, zal er ook een einde moeten komen aan deze blog. Terug in Nederland zal ik jullie nog een keer voorzien van wat lectuur, omdat ik denk dat ik toch wel weer even een cultuurshock zal hebben en het leuk is om dat te vermelden.

Hopelijk kom ik je binnenkort weer snel tegen in Nederland. Kan niet wachten om iedereen weer te zien!

Voor het laatst;
Heel veel liefs uit The Gambia,
Anne

  • 07 Juli 2014 - 19:37

    Erik Janssen:

    Een goede reis naar huis gewenst en tot maandag!!

    Groeten Uit Veghel


  • 07 Juli 2014 - 21:18

    Hermien Van Gool:

    Hoi Anne,

    Voor ons is het dus ook weer aftellen. Binnenkort ben je weer bij ons. Leuk vooruitzicht ;-)! Fijn dat alles lekker verlopen is daar in dat verre verre Gambia. Maar straks is het vast ook weer fijn om in ons eigen Nederland te zijn.. Tot "straks" , zeg ik nu gewoon. Klinkt wel lekker toch!? hihihihi
    Goeie thuisreis gewenst!!

    groetjes
    Hermien

  • 07 Juli 2014 - 22:07

    Janneke:

    Ik kan haast niet wachten tot je terug bent! En je broer volgens mij ook niet.

    Liefs

  • 07 Juli 2014 - 22:19

    Henny Kotten:

    Whow dat is echt snel gegaan!!!
    Maak van je laatste week een super week die je net als de andere weken nooit meer zal vergeten.
    Geniet er nog even van :)
    Een hele fijne terug reis naar huis!!!

  • 07 Juli 2014 - 22:23

    Randy, Rian, Stijn En Irisa:

    Hee Anne..

    Jazeker..wat vliegt de tijd! So relaxed...still flies!!

    Wat heb jij ontzettende leuke blogs geschreven..ik vond het iedere keer weer mooi omschreven wat je daar beleefd hebt. En zit er een waar schrijvertalent in je..

    Mooie belevenissen...prachtige ervaringen...bijzonder stage...onvergetelijke tijd!

    De tijd vliegt alleen maar om als je een goede tijd beleefd...en gelukkig is dat ook zo. Die overheerlijke en interresante klinkende sandwich-spread mag oook wel hier getest worden...BY THE WAY..also oversea's.. Want Randy's neef(je) komt 22 juni over voor een vakantie van enkele weken.. Misschien een uitdaging voor je om ook dit uit te testen?

    Geniet van deze laatste mooie dagen...beleef nog mooie momenten en snuif en proef nog de geur en smaak van verse vis op het strand!

    Anne..misschien kibbeling morgen op deze oerboekelse markt..ook wel genoemd "de mert" Ook boeiend!!

    Op je verjaardag moet Randy voor t eerst naar de kliniek in Mill (in de ochtend) en later in op de dag in de middag op controle bij de bedrijfsarts in Den Bosch.. ik vind zeker wel tijd om je te feliciteren maar dat wordt pas later op de dag..

    Geniet , en tot gauw ziens!!

    Goede reis en nog heel veel plezier en succes !! Met je vrolijke uitstraling moet de productie zeer zeker lukken.. deze laatste loodjes lukt je wel. En na het proeven is de verkoop rond!!

    Tot volgende week!!!!

    Het koelt hier wat af..dus minder zweet!!

    Liefs Rian


  • 07 Juli 2014 - 23:31

    Marjo:

    Ha, meiske van me,

    Je schrijft zo mooi, dat je niet kunt wachten om iedereen weer te zien maar wat denk je van mij:ik kan niet wachten om jou weer in m'n armen te sluiten en jou een stevige knuffel te geven.
    Natuurlijk ben ik blij als je weer veilig op Schiphol bent geland en dus weer voet hebt gezet op Nederlandse bodem en we jou weer 'life kunnen zien.

    Anne zoals je schrijft heb je 'n leuke en(leerzame) tijd gehad,ontzettend veel geleerd over een heel ander land met een heel andere cultuur en misschien ook wel dat in die landen niet alles zo vanzelfsprekend is, als bij ons. Denkend alleen al aan die keren dat je zonder stroom zat en alles via 'n generator ging.
    Dat zijn toch dingen die bij ons totaal ondenkbaar zijn. Je zult nog vaak terugdenken aan deze 3 maanden.

    Je vertelde ook dat 't nu zo warm en vooral heel vochtig weer is, dat je al zweet al doe je bijna niks.
    Dan ben ik toch heel erg blij dat 'we in Nederland wonen ,ik moet er niet aan denken, ik, die het toch al altijd zo warm heeft, en vooral m'n voeten, nee nee,niet meer aan denken.

    Anne, nog een fijne week gewenst, heel veel succes gewenst met de 'laatste loodjes, met je sandwich-spread, ook fijn om te lezen dat 't goed ontvangen werd door de plaatselijke mensen daar.

    Doe de groeten aan Pippa, voor haar nog een paar weekjes langer doorwerken, maar och, die zijn ook zo voorbij, en komt ze ook weer op Nederland aan.
    Ik schrijf nog wel een keer een stukje naar jou, oke?

    Geniet nog daar, en ik zou zeggen: tot gauw

    groetjes van mij

    O, Anne ik wilde nog iets leuks vertellen: gisteren kwam ik van opa terug naar huis gefietst, toen ik hier op 't industrie-terrein over 'n konijn gefietst ben. Dat konijn zat langs de weg te knabbelen, schrok van mij, draaide om en schoot zo onder m'n fiets, hobbel,hobbel, ging het, met beide banden er over heen, maar hij rende meteen weg,en dus heeft hij 't overleeft,had verwacht dat hij voor pampus op de grond was blijven liggen, maar of hij geen verwondingen aan over gehouden heeft, ja dat weet ik ook niet.

    Nu stop ik echt, groetjes, en houdoe, xxxx

  • 08 Juli 2014 - 00:42

    Jetty :

    Hey Anne,

    ook ik denk maar weer een keer iets van me te laten horen. Zoals je misschien nog wel weet, waren we van plan om voor jou vertrek 3 maanden geleden nog af te spreken. Maar dat zat er uiteindelijk niet meer in vanwege mijn lange reis dagen en school stuf.
    onder tussen heb ik een lange zomer vakantie en ben ik weer officieel een inwoonster van het prachtige Uden, dus zullen we maar snel af moeten spreken wanneer je weer terug bent.

    ik heb natuurlijk al je blogs gelezen en me erg geamuseerd. Ik kan niet wachten om je verhalen te horen en natuurlijk ook bij praten wat er de afgelopen tijd allemaal in mijn leven is gebeurd.

    ik wens je nog veel plezier voor de laatste week. En natuurlijk ook alvast een fijne vlucht terug.

    we zien en spreken elkaar snel weer!!

    xx Jetty

  • 08 Juli 2014 - 08:42

    Jan:

    Hoi klein zusje,

    Hier regent het de laatste dagen flink en we moeten geluk hebben als het de zon schijnt, dus in dat opzicht zal je flink moeten wennen. Maar gelukkig voor jou blijft de temperatuur wel aan de hoge kant, wat best benauwde situaties oplevert.

    Zijn daar ook christelijke locals? Aangezien iedereen daar in de rambam zit en jou overheerlijke sandwich-spread niet mag proeven? Of? Misschien hebben zij geluk en hebben ze een smoesje om het niet te hoeven proeven? :P

    Is het ook mogelijk om het hier in Nederland een keer te maken? Je neemt het recept toch wel mee?

    Nog een hele fijne week, en tot zondag op Schiphol. Welke vlucht(nummer) heb je?

    Met vriendelijke groet,

    Jan van Helvoort

  • 08 Juli 2014 - 19:59

    Jeanne:

    Hoi Anne,

    het grote avontuur zit er bijna op, 'n ervaring die ze je nooit meer afnemen!!!
    Geniet je laatste dagen in Gambia want voor je het weet zit je alweer in het vliegtuig op weg naar huis. Anne nu duimen dat je sandwich spread 'n succes mag zijn want daar heb je het uiteindelijk allemaal voor gedaan toch?
    Maak er (hopelijk) nog 'n gezellig oranjefeestje van en dan zien en horen we elkaar binnenkort!

    Anne 'n goeie reis terug, groetjes Jeanne en co

  • 09 Juli 2014 - 15:12

    Elly:

    Hoi anne, Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt gehad voor ons erg leuk om te lezen en de foto's te bekijken omdat het erg herkenbaar voor ons is omdat wij natuurlijk in jan. nog geweest zijn.
    Goede reis terug en tot ziens maar weer.
    Elly

  • 09 Juli 2014 - 19:50

    Ans:

    Hoi Anne,

    Ik heb al je verhalen gelezen als je ze geschreven had en zo mogelijk met je mee genoten.
    Nou meid wat heb jij een SUPERTIJD gehad.
    Ik dacht laat ik ook maar eens wat van me laten horen, jij doet er veel moeite voor.
    Het zit er weer bijna op, over een paar dagen zet je weer voet in ons mooi kikkerlandje.
    Geniet nog van de laatste dagen daar, wat is de tijd toch snel gegaan.
    Je neemt een "grote bagage" mee naar huis, vele mooie ervaringen, dierbare vriendschappen, onvergetelijke
    herinneringen.
    Bewaar ze diep in je hart, lieve Anne, je zal er je hele leven plezier van hebben.
    Wij wensen je nog een fijne tijd daar, een hele goeie reis terug en tot gauw weer.

    liefs, Bert, Ans, Luc, Cas, Jule en Loes XX



  • 10 Juli 2014 - 14:41

    Djinder:

    Haai Anne!! Ik baal er echt van dat Nederland niet door is gegaan naar de finale..
    Misschien dat je me volgende week wat kan opvrolijken op werk als ik nog in een dip zit :p
    Neehh.. ik kom er wel overheen. We spreken elkaar dan gauw.

  • 10 Juli 2014 - 19:39

    Rini En Marion:

    Hallo Anne, na vele verwoede pogingen om met je te communiceren heb ik toch een gaatje gevonden Gezien het drukke email-verkeer, met onze familie heb ik eigenlijk niet veel nieuws te melden. Alles is al verteld.
    Nou Anne, dat waren dus de woorden van Rini, daar heeft hij toch zeker 10 minuten voor achter de PC zitten zwoegen en ploeteren. Nee, laat die jongen maar lekker werken dat gaat hem veel beter af. Hij zit meestal niet om woorden verlegen, maar owee als hij het op moet schrijven!!
    En je weet hoe het gaat, tegen de tijd dat de terugvlucht in zicht komt, gaan we toch eens actie ondernemen om ook wat te schrijven. Maar we hebben gehoord dat je een goede tijd heb gehad, daar in donker Afrika.
    ( Tussen al die zwartjes...zou ons ma zeggen ) Volgende week horen we vanzelf alle verhalen en wie weet zien we nog veel foto's ,dus dat zal wel goed komen. Hele goede vlucht terug naar Amsterdam en tot volgende week in het prachtige, landelijke, en gastvrije Boekel.
    Groeten van Marion, Rini, Sofie , Willem en Floor.

  • 11 Juli 2014 - 23:13

    Marjo:

    Ha meisje

    Op de valreep van vertrek vanuit Gambia, terug naar ons heerlijk kikkerlandje, waar 't nu oòk erg warm is, wil ik nog 'n stukje schrijven, heb je nog wat te lezen, voor zover je dat nog niet gedaan hebt.

    Je hebt er 3 leuke, spannende maanden opzitten, maanden waarin je veel geleerd hebt, maar vooral 'n andere cultuur leren kennen, eentje die bij ons westerlingen (voor de meeste onder ons)totaal onbekend is. Ik ben dan oòk heel erg benieuwt naar al jou verhalen die je ongetwijfeld te vertellen hebt. Je zult zondag wel moe zijn, je slaat immers 'n nacht over, je bent dan aan het reizen.

    Anne ik wil je een hele goede terugreis wensen, vergeet niks, want zoals te lezen is, heb je nogal wat gekocht, souvenirs, en die zullen toch allemaal mee naar Nederland komen.Je hebt ook een zandschilderij? gekocht, lukt dat om die mee te brengen?, zal wel, anders had je niet gekocht immers ,ja toch?.

    Anne, nogmaals veel succes om alles in orde te krijgen, voor vertrek, voor morgen nog 'n fijne dag, met wat je gaat doen, nog naar de monkey's,? we horen 't wel. Jullie gaan nog met z'n allen iets leuks doen, en zo de Gambiaanse tijd afsluiten.

    Anne, tot zondag ,nogmaals 'n goede terugreis, en ik zie je op Schiphol, xxxxx Mama


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ja hoor, ook ik ga een groots avontuur tegemoet;) Gambia it is!

Actief sinds 24 Maart 2014
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 16154

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 25 Juli 2014

Internship @ Gambia

Landen bezocht: